Jerry Luxenburg presenteert Salonè della Moda

Door Marvin Hokstam 

“Salonè della Moda is een experience,” vertelt Jerry Luxenburg over zijn driedaags fashion event dat op 27 mei van start gaat in het Delftse Poort gebouw, naast het Rotterdam Centraal station.

“Het is een belevenis met fashionshows, fusion drinks en food, gecombineerd met architectuur, kunsttentoonstellingen, visual arts. Stel je voor dat je een winkel binnenstapt waar je alles kan krijgen. Je hoeft nergens anders naartoe te gaan. Je bent er en je wordt op je wenken bediend, op het hoogste niveau. En iedereen ervaart het op zijn eigen manier,” vertelt Luxenburg (45).

Het driedaagse evenement dat dit jaar voor de vijfde keer plaatsvindt, is de culminatie van zijn 17 jaar in de mode-industrie. “Ik ben van origine fashion producer en ik heb gewerkt in Parijs, Milaan, Wenen en binnenkort Japan voor de grotere brands. Hier heb ik altijd naartoe gewerkt; Ik wilde gaan creëren en dan niet volgens de regels van anderen,” vertelt hij. “Dit is echt mijn passie. Ik houd ervan mooie dingen bij elkaar te brengen. Dit is eigenlijk mijn leven. Ik heb veel zien voorbijgaan en ik heb een sterk beeld van hoe ik mode zou willen zien. Met art, visuele presentaties, food. Mode is een levensstijl.”

“Je weet hoe wij Afrikanen zijn. We houden van mooie, goed zittende pakken. Salonè della Moda is absoluut ook gericht op de afro markt. We hebben verschillende Afrikaanse designers uit onder andere de UK.”

Het stijlvolle hoofdkwartier/PR showroom van Salonè della Moda mag dienen als een ode aan zijn ervaring. “Onze klanten zijn voornamelijk designers die PR nodig hebben. Wij helpen daarmee. En, ja we showen ook hun collecties hier,” zegt Luxenburg. 

De werkruimte ademt de sfeer uit van een modetentoonstelling, maar dan op zo’n manier dat je altijd het gevoel hebt dat je er niet lang genoeg geweest bent om alles te hebben gezien. Het dient tegelijkertijd ook als een belofte voor wat hij opzet met Salonè della Moda.

Een fashion platform waar internationale designers, jonge talenten en commerciële merken hun nieuwe collecties presenteren aan de (mode)pers en bezoekers. Professionele modeshows en exposities. De ging afgelopen week live; vorige week presenteerde Luxenburg ook een goed ontvangen sneak preview van het event. 

Fusion

“Het vernieuwende van ons concept is dat wij bezoekers laten merken dat ze welkom zijn en dat ze als leken kunnen ervaren dat mode meer is dan een show van 12 minuten. En daar past bij dat mijn keyword is ‘diversity’. Men praat in de mode vaak over doelgroepen, maar ik wil wereldburgers bij elkaar brengen. Reclamebureaus en advertentiebureaus zetten mensen weg in doelgroepen en daar houdt het op voor hun. Dat doen wij niet. Wij pakken al die verschillende groepen en we gebruiken al die experiences, de verschillende soorten eten, stijlen, gewoontes … De disciplines die altijd apart worden gehouden brengen wij bijeen. De fusion van al deze elementen maakt dat het publiek zich aangetrokken voelt en dat dit steeds groter gaat worden. Het is breder dan een beurs. Het is een experience.”

Hij voegt eraan toe: “Wat wij te gek vinden is om een fashion designer te koppelen aan een visueel designer. Stel je dus voor dat je in een show zit te genieten van de muziek en de fashion, en je bent aan het netwerken en dan is er om je heen ineens een visuele presentatie. Waar je ineens middenin staat. Dat is ambiance om van te genieten.”

Een nieuwe wereld

Salonè della Moda beslaat drie dagen, 27, 28 en 29 mei. “We hebben vier shows per dag en tussen de shows door kunnen mensen de exhibitions bekijken. Ze kunnen de verschillende drankjes en eten nuttigen en ontwerpers ontmoeten.”

Luxenburg vertelt dat iedere dag een andere feeling heeft, gewijd aan een selecte groep gevestigde designers. Onder hen bevinden zich de Nederlandse Juliëtte Heijnen, de Nederlandse design brand House of Byfield, Klaudia Markiewicz uit Polen, de Britse Kevin Leslie, de Braziliaanse designer Josh Santana, Ivan Donev uit Italie, Eugenio uit Bulgarije en Ece Ozalp uit Turkije.

“Op zondag, de laatste dag, is het wild card. Dat is voor de designers die net starten hart om op de voorgrond te treden. Zoals Elvis Aigbedion uit Nigeria,” zegt Luxenburg.  

Onder de designers zijn er verschillende die zich richten op de Afro markt. Luxenburg lacht: “Je weet hoe wij Afrikanen zijn. We houden van mooie, goed zittende pakken. Salonè della Moda is absoluut ook gericht op de afro markt. We hebben verschillende Afrikaanse designers uit onder andere de UK. Hij zegt dat de bedoeling ook is om zowel de designers als de consument naar andere soort designs te laten kijken, zodat daar fusions uit voortkomen. “Dat is de trend tegenwoordig. Designs die een mengelmoes maken van de verschillende stijlen en achtergronden.”

Luxenburg verklapt dat hij net zo enthousiast is als toen hij het event de eerste keer organiseerde. “Ik doe geen concessies. Niet veel anderen kunnen dit opzetten en ik wil nummer 1 zijn met dit concept. Daarom moet alles moet kloppen.”

Een kaartje voor Salonè della Moda kost €20. “Het is absoluut de moeite waard. Voor die prijs gaat een wereld voor je open.”