"We claim you" | Racistische H&M advertentie verbeterd

Het gonsde maandagmorgen van de verontwaardiging toen op de website van kledingmerk H&M een foto verscheen waarin een zwarte jongen een sweater aanhad waarop stond “coolest monkey in the jungle.” Social media leek weer te ontploffen zoals gewoonlijk gebeurt wanneer een mainstream kledingmerk een racistische, tone deaf advertentie lanceert.

Het regende de doorsnee verwensingen en loze bedreigingen aan het adres van de H&M. “Daarom shop ik al jaren niet meer bij ze.” En aan het adres van de ouders van de jongens. “Wie leent zijn kind hier nou voor?”

Wat sneed was dat tegenover de racistische advertentie van de zwarte jongen, een andere advertentie verscheen waarin een witte jongen met een sweater waarop stond "Jungle Survivor". "Een witte jongen is dus een survivor en een zwarte jongen een aap? Hoe denk je dat dit ok is H&M?," werd er verontwaardigd gereageerd. 

Boycot H&M, werd er geroepen.

Het kledingmerk verwijderde de foto van de zwarte jongen snel van haar site. En als soortgelijke incidenten uit het verleden als leidraad mogen gelden, mag verwacht worden dat er over niet al te lange tijd, zoals gebruikelijk, een loze verontschuldiging zal volgen. “Het was niet zo bedoeld. Deze post komt van een jonge onervaren medewerker. Het was een onsmakelijk grapje onderling dat niet gepubliceerd had mogen worden.”

De Amerikaanse designer besloot dat niet af te wachten. Het kwaad is al geschied vond hij; de jongen was het grootste slachtoffer en hij moest behoed worden.

Vasquez “verbeterde” de raciistische advertentie, plaatste kronen op de jongen zijn hoofd en borst, en schoot zijn briljante correctie van de racistische advertentie opnieuw de wereld in. King of the World!, schreef hij erboven.

"I made this because I do not want to see this young King’s face anymore with the shirt that he was hired to wear by H&M. I am almost certain that the Persson Family and their $31 billion won’t care in Sweden, but … this lil guy will see his pics and the mockery one day, because the internet doesn’t erase. … so I just hope he gets to see this one or any one like it that celebrates him,” schreef hij op Instagram.

Dat werd omarmd op social media.

Don't you worry about a thing; you are ours now.. Yes I claimed you baby. We claimed you,” schreef één persoon op haar Facebook pagina.