Afbeelding

Black Dutch Entrepeneurs inspireerde op Weg naar Excellent Ondernemerschap

BDE

Als er één ding is waarin Black Dutch Entrepreneurs (BDE) in geslaagd is met hun evenement “De Weg naar Excellent Ondernemerschap” woensdagavond in Rotterdam, dan is het mensen inspireren. Van begin tot eind.

Het evenement was wellicht niet de plek voor degenen die verwacht hadden om meteen concrete, plug and play maatregelen aan te horen waarmee de zwarte gemeenschap in één klap succesvoller zou worden in het ondernemen. BDE, een black business platform dat vorig jaar werd opgericht en zich voornamelijk wil richten op ondernemers educatie, maakte van de avond een gelegenheid om haar publiek bewust te maken van de plek die de zwarte gemeenschap kan veroveren door haar bewustzijn te vergroten.

“We gaan het niet hebben over hoe anderen het doen,” benadrukte moderator Astrid Elburg; ook wanneer sommige aanwezigen de verleiding niet konden weerstaan om het te hebben over wat andere groepen in Nederland beter doen en waarom de zwarte gemeenschap “faalt”, stuurde zij het evenement behendig terug richting bewustzijnsvergroting. 


In een vervolg artikel komt AFRO Magazine uitgebreid terug op de presentatie van Astrid Elburg. Absoluut de moeite waard. AFRO Magazine is trouwens media partner in BDE.


Verschillende sprekers kwamen aan het woord, elk met hun eigen zienswijze op zwart ondernemerschap en waarom het een weg vooruit kan helpen banen voor de gemeenschap. Voormalig popcharter Spencer Barry sprak over waarom “buying black” belangrijk is. “Niks is teleurstellender dan meemaken dat je een product hebt dat niet eens door je eigen familie gekocht wordt “omdat ze geen geld hebben”. Maar je ziet ze wel rondlopen in peperdure producten van andere ondernemingen van Als jij een boek geschreven hebt, dan koop ik het. Ook al ben ik niet zo geïnteresseerd in lezen, dan heb ik het in mijn boekenkast. Als je een hoedenmaker bent, dan koop ik je hoed; en dat soort dingen doe ik maar om jouw ondernemerschap te ondersteunen,” vertelde hij.

Consultant Carlos Gonçalves vertelde hoe hij meemaakte tijdens zijn ambtsperiodes in de gemeenteraad en als wethouder in Rotterdam, hoe andere groepen zichzelf planmatig positioneerden in de zakenwereld van de stad. “Iedere keer als ik overleg had over ondernemen, vroeg ik me af waar de zwarte ondernemers waren. Wij moeten het anders gaan doen en daarin doorhebben dat op elkaar zijn aangewezen. Ik zal me blijven inzetten en ik geef het pas op als ik weet dat ik alles geprobeerd heb en het desondanks niet gelukt is,” zei hij.

BDE voorzitter Brian Ceder sloot het rijtje van sprekers met een inspirerend verhaal over zijn eigen achtergrond in de investeringswereld, dat duidelijk bedoeld was om anderen op gang te krijgen. “Ondernemen is niet gemakkelijk. Het is zwaar. Mijn huis was op gegeven ogenblik nagenoeg de ontmoetingsplaats van deurwaarders,” vertelde hij grijnzend. “Maar het is de moeite waard.”

Hij riep zijn publiek op om niet ingewikkeld te denken, maar te doen. “Je hebt geen ingewikkeld zakenplan nodig; je hebt geen website nodig. Je hoeft niet belangrijk te doen. Laat alles dat mensen je zeggen los en wees jezelf. Investeerders willen geen napraters, maar mensen men hun eigen inzicht.”

Ook Ceder benadrukte het belang van vooruitkijken, naar eigen belang en niet afgeleid worden door het verhaal van anderen. Hij sloot verlichtend af: “Wie van jullie wil ondernemen maar vind het maar niks in Nederland,” vroeg hij, waarop een tiental mensen de handen in de lucht stak. “Ben je vergeten dat er elke dag bussen, treinen en vliegtuigen naar het buitenland vertrekken? Kijk buiten Nederland voor opportunities. Je succes is niet alleen hier; de wereld staat voor je open!”