'The Birth of a Nation' in Sundance top 10

Terwijl het trammelant rondom voortduurt, gaat deze week bij het één zwarte film in premiere die zeer hoog wordt aangeschreven.

van Nate Parker vertelt het ware, heroїsche verhaal van Nat Turner, een geletterde zwarte man in het Amerikaanse zuiden die op 21 augustus 1831 een rebellie van tot slaaf gemaakten en vrije zwarte mensen leidde in Southampton County, Virginia.

Turner, een predikant, werd door slaveneigenaar Samuel Turner gevraagd om met “opstandige” tot slaaf gemaakten te praten, maar toen hij de wreedheden zag die zij doorstonden besloot hij met hun voor vrijheid te vechten. Er kwamen 60 witte mensen om tijdens de actie, hetgeen leidde een nog bloediger reactie teweegbracht.

Charismatische acteur , het best bekend van met Denzel Washington, regisseert en speelt de hoofdrol. Ook Gabrielle Union, Armie Hammer, Aja Naomi King en Mark Boone spelen in de film.

Birth of a Nation is aangemerkt als één van de top tien meest veelbelovende films tijdens het Sundance Film Festival dat van 21 tot 31 januari plaatsvindt in Park City, Utah. De film wordt zelfs nu al een Oscar kanshebber genoemd en een goed voorbeed van een kwaliteits zwarte film. Er worden 123 films vertoond tijdens Sundance, een film bazaar die voornamelijk door distributeurs en wordt bezocht.

Nate Parker vertelt dat zijn film in alles verschilt van de van D.W. Griffith uit 1915. “Ik kreeg investeerders zover om in dit project te investeren vanwege het historische belang ervan. Deze film kan een dialoog aan de gang krijgen die genezing kan bevorderen en een systematische verandering kan brengen. Ik denk dat wat mijn film anders maakt, is dat het nu relevant is; dat mensen erover zullen praten met de specifieke intentie om verandering te brengen.”

 

Parker sprak ook over diversiteit in de filmindustrie, een onderwerp dat een hot topic werd sinds de volledige witte lijst van voor Oscar genomineerde acteurs bekend werd gemaakt vorige week. Hij zei dat kwaliteitsrollen voor zwarte acteurs maar schaars zijn en dat het hem frustreerde dat hij telkens werd gevraagd auditie te doen voor rollen zonder diepte en dimensie. “Zo weinig van de zwarte mannen die ik moest spelen hadden integriteit. Eerlijk gezegd, ik liep soms weg uit audities hopende dat ik de rol niet zou krijgen, maar tegelijkertijd vroeg ik me dan af hoe ik het zou uitleggen aan mijn familie als ik de rol wel kreeg.”

Zijn commentaar volgt op de hielen van uitspraken van critici die zeggen dat zwarte acteurs de erkenning die ze verdienen niet krijgen bij shows als de Oscars; en dat wanneer ze de erkenning wel krijgen het is voor rollen waarin ze stereotyperende rollen spelen als huishoudsters, criminelen of slaven.

“Wij zwarte mensen worden meer gewaardeerd voor wanneer we onderdanig zijn en niet voor wanneer we leiders of koningen zijn of wanneer we de kern bepalen en ons eigen verhaal vertellen,” zei Parker.