Kehinde Wiley | BOZAR

Kehinde Wiley

07.02 - 05.05.2018

 

In het kader van Afropolitan Festival (23 > 25.02) stelt Kehinde Wiley in BOZAR vijf ramen tentoon die kwetsbaarheid in het christelijk geloof afbeelden. De Afro-Amerikaanse kunstenaar is geboeid door deiconografie van heiligen. Door glas-in-loodramen, die blijk geven van een goddelijke aanwezigheid als er licht doorheen schijnt, te combineren met hedendaagse afbeeldingen die verankerd zijn in de Amerikaanse cultuur, stelt Kehinde Wiley vragen bij onze samenleving, identiteit en gender.

Kehinde Wiley werd in 1977 geboren in Los Angeles en is een van de belangrijkste Amerikaanse kunstenaars van zijn generatie. Eind vorig jaar kreeg Wiley van de Smithsonian National Portrait Gallery in Washington DC de opdracht een officieel portret te maken van president Barack Obama, dat binnenkort zal onthuld worden op 12 februari. Dit is de eerste tentoonstelling van Kehinde Wiley in België, en enkele van deze glasramen zijn nog nooit getoond in Europa.

 

Stained Glass

Deze reeks omvat stukken die teruggaan op glas-in-lood­ra­men en studies van de Franse kunstenaar Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867). Deze werken, vervaardigd door ambachtelijke fabrikanten van gebrandschilderd glas in de Tsjechische Republiek, bestaan uit hedendaagse figuren tegen een opulente, exorbitante achtergrond die gewoonlijk voorbehouden is voor religieuze contemplatie. In deze exploratie van religieuze iconografie verwijst Wiley naar Christus en voor het eerst ook naar de maagd Maria.

 

In de publicatie Kehinde Wiley – A New Republic (Brooklyn Museum, 2015) schrijft curator Rujeco Hockley: ‘Het hoeft niet te verbazen dat Kehinde Wiley zijn oog nu op gebrandschilderd glas laat vallen. Na olieverfschilderijen, brons en marmer, beeldhouwwerken, altaarstukken en iconen is het een logische en ook lyrische volgende stap. Gebrandschilderd glas is meestal te vinden in kerken en gaat soms terug tot de zevende eeuw. Het een medium van bezinning en verering, maar opmerkelijk genoeg ook van letterlijke en metaforische transformatie. […] Zoals gebruikelijk bij Wiley beeldt hij in deze werken opnieuw zwarte en gekleurde mannen af, die hij tot helden, heiligen en (misschien veelbetekenend) martelaren maakt. Via de visuele betekenaars van de macht verheerlijkt en bemint hij deze mannen en eert hen uitvoerig met pracht en praal: opulente en extravagante architectuur, stralend heldere kleuren, goud.’

 

 

Locatie:

BOZAR - Paleis voor Schone Kunsten

Ravensteinstraat 23

1000 Brussel

Plaats: 

Brussel

Datum: 

7 feb 2018 - 10:00 tot 5 mei 2018 - 18:00
Voeg toe aan jouw agenda